Vizija Europske asocijacije za
asfaltne kolnike za budućnost je jasna: osigurati prosperitetno društvo
povezano kroz sigurne, održive i otporne cestovne mreže. Da bi to postigla,
EAPA poziva sve zainteresirane strane u sektoru asfaltnih cesta da zajedno rade
na postizanju zajedničkih ciljeva.
1. Uzimanje u obzir emisije CO2 u
strategijama održavanja cesta: EAPA potiče europske nacionalne i regionalne
cestovne uprave da u određivanju strategija i politika održavanja cestovnih
mreža uzimaju u obzir emisiju CO2 od cestovnih vozila.
2. Održiva rješenja: EAPA potiče
promociju održivih rješenja u gradnji i održavanju cesta. To uključuje
strategije koje prihvaćaju održivost, principe kružnog gospodarstva,
eko-projektiranje i kvalitetu korištenjem
starog uklonjenog asfalta i korištenjem tehnologija nisko-temperaturnog asfalta.
3. Odgovorno korištenje asfalta:
EAPA poziva na uspostavljanje regulative koja kategorizira stari asfalt kao
vrijedni resurs a ne otpad. To bi omogućilo ponovno korištenje starog uklonjenog
asfalta u proizvodnji asfalta ili drugim primjenama, doprinoseći održivosti i
kružnom gospodarstvu.
4. Oprez u dodavanju novih
komponenti: Da se održi ispravnost asfalta, EAPA savjetuje uključivanje samo
pažljivo odabranih komponenti u asfaltne mješavine. Rigorozni proces procjene rizika
mora osigurati da se ne kompromitira cirkularnost, zdravlje i sigurnost,
utjecaj na okoliš, vrijednost za novac, tehničke performanse i konkurentnost.
5. Prihvaćanje digitalne transformacije
(Asfalt 4.0): EAPA potiče asfaltnu industriju da prihvati digitalnu
transformaciju (Asfalt 4.0) kako bi poboljšala učinkovitost, produktivnost,
kvalitetu, održivost i sveukupno iskustvo korisnika.
6. Inovacije za mobilnost u budućnosti: EAPA prepoznaje
važnost inovacija kao što su ugrađeni senzori, kolnici koji prikupljaju
energiju i sustavi za komunikaciju vozilo-cesta. Te inovacije će omogućiti
prijelaz na novu mobilnost na cestama i razvoj povezanih, automatiziranih,
električnih teških vozila.
7. Nabava koja potiče inovacije: EAPA podupire zajedničko
razumijevanje u području nabave širom EU
koja daje prioritet inovativnim rješenjima u odnosu na najniže početne cijene.
8. Zelene i digitalne inicijative: EAPA traži načine da
sektor postane atraktivan mlađim generacijama uvođenjem zelenih i digitalnih
tehnologija.
· 1. Europska cestovna mreža se sastoji nacionalnih cesta (ceste
za motorna vozila), regionalnih cesta i lokalnih cesta. Ukupna dužina tih cesta
je oko 5.5 milijuna kilometara, od čega je više od 80.000 km klasificirano kao
ceste isključivo za motorna vozila.
· 2. Danas više od 80% motoriziranog putničkog prometa na
kopnu koristi ceste – pri tome ne uzimajući u obzir bicikliste i pješake.
· 3. Više od 70% ukupnog prijevoza tereta na kopnu u
Europskoj uniji se prevozi po cestama.
· 4. Više od 90% europske cestovne mreže je asfaltirano.
· 5. Više od 10.000 kompanija u Europi se bavi proizvodnjom
i ugradnjom asfalta.
· 6. Asfaltni kolnici se lagano održavaju, brzo grade i
osiguravaju sigurnu i tihu vožnju.
· 7. Asfalt se može na kraju svog vijeka služnosti 100% ponovo
koristiti za izvedbu novih cesta.
· 8. U nekim europskim zemljama već sada više od 90% uklonjenog
asfalta postaje integralni dio novih kolnika.
· 9. U Europi je više od 4.000 asfaltnih baza koje
proizvode oko 300 milijuna tona asfaltnog materijala za kolnike godišnje.
· 10. Europska asfaltna industrija zapošljava oko 180.000 ljudi.
Europskom tržištu gradnje cesta se predviđa snažan rast do 2019., jer oporavak gospodarstava potiče građevinski sektor, stvarajući investicije i radna mjesta. Zadnje izvještaj Euroconstruct-a predviđa za europski građevinski sektor povećanje brojki u odnosu na prethodni izvještaj iz studenog. Sada predviđaju da će ukupni europski građevinski sektor u 19 promatranih europskih zemalja rasti po stopi od 7,5% od 2016. do 2019. u odnosu na prethodnuo predviđanje od 6,5%. Po sektorima, dva sektora koja predvode oporavak su niskogradnja i stanogradnja; niskogradnja je potaknuta radovima na cestama, željeznici i telekomunikacijama.
“Europsko tržište je mnogo stabilnije sada nego 2007., prije krize. Kada promatramo cjelokupni građevinski sektor u 19 navedenih zemalja, razina je još uvijek 15% ispod one u 2007. Ali kada se izuzme Španjolska, vidi se velika promjena – u preostalih 18 zemalja vidi se da se tržište oporavilo od krize,” naglasio je Oebele Vries, zamjenik direktora Nizozemskog ekonomskog instituta za građenje i stanovanje. “I ako isključimo i Italiju, vidimo da u preostalih 17 zemalja visina građevinskih aktivnosti premašuje razine prije krize.”
Međutim, neki stručnjaci savjetuju oprez. Njemačka, europsko najveće građevinsko, stagnira i očekuje se da se razina aktivnosti zadrži s jedva primjetnim porastom tijekom 2018. i 2019.
Godišnje se emisija CO2 uzrokovana cestovnim transportom može smanjiti za gotovo 28 milijuna tona – nemojmo odbacivati tu mogućnost!
Dr Nizar Ghazireh (Lafarge Tarmac)
& Dennis Day (Nynas Bitumen)