Korištenje nisko-temperaturne tehnologije (WMA) u proizvodnji asfaltnih mješavina u kojima se koristi reciklirani asfalt (RAP) je dobitna kombinacija u svakom pogledu. Koristi su evidentne: smanjeni troškovi za materijal i manja potrošnja goriva. Plus bolja mogućnost rada s nisko-temperaturnom mješavinom olakšana većim sadržajem recikliranog asfalta, što rezultira još većim uštedama. S prednostima glede održivosti, kao što je manja potrošnja novih prirodnih resursa i smanjena emisija stakleničkih plinova, kombinacija WMA/RAP dobiva visoke ocijene u pogledu upravljanja okolišem.
Osim ekonomskih prednosti i prednosti za okoliš, WMA i RAP zajedno stvaraju sinergijsku mješavinu. "Oni idu zajedno, kao makaroni i sir," naglašava dr. Randy West, direktor Nacionalnog centra za asfaltnu tehnologiju (NCAT). „Trebali bismo ih koristiti zajedno kad god možemo“.
Kombinacija WMA i RAP-a nudi potencijalna poboljšanja u ponašanju asfaltnih kolnika u usporedbi s korištenjem samo jedne ili druge mješavine. AASHTO M320 preporučuje korištenje mekših bitumena za umjerene i visoke dodatke (više od 25%) recikliranog asfalta. Primjena nisko-temperaturne tehnologije je odlično rješenje jer niže temperature rezultiraju manjim starenjem bitumena tijekom proizvodnje asfalta i time i mekšim bitumenom. Asfaltna mješavina s dodatkom recikliranog asfalta proizvedena po nisko-temperaturnoj tehnologiji trebala bi imati dovoljnu krutost da bude otporna na pojavu kolotraga kao i zadovoljavajuća visko-elastična svojstva da ne bude podložna pucanju.
Rad asfaltnih postrojenja se također poboljšava kada se WMA i RAP koriste zajedno. Mogući su problemi u slučaju nedovoljnog sušenja agregata tijekom proizvodnje po nisko-temperaturnoj tehnologiji. Međutim, ovi problemi se mogu smanjiti korištenjem recikliranog asfalta, jer se agregat pojačano zagrijava da kompenzira dodavanje RAP-a pri ambijentalnoj temperaturi. Proizvodnja asfalta s dodatkom recikliranog asfalta po nisko-temperaturnoj tehnologiji eliminira i plavu emisiju dima.
Testna dionica |
Opis dionice |
Finalna dubina kolotraga |
Promjena prosječne dubine teksture1 |
S9 |
Kontrolna |
7,1 mm |
0,227 mm |
N11 |
50% RAP WMA |
3,7 mm |
0,189 mm |
N10 |
50% RAP HMA |
1,8 mm |
0,178 mm |
1Promjena
teksture je normalizirana na prosječnu dubinu teksture pri 500.000 ESO
Dvije WMA dionice, jedna proizvedena korištenjem postupkom upjenjavanja injektiranjem vode i jedna s kemijskim aditivima, također su ispitane tijekom navedenog eksperimenta na NCAT testnoj stazi. I dok je ponašanje obzirom na pojavu kolotraga na obje WMA dionice bilo zadovoljavajuće, ponašanje obzirom na pojavu kolotraga na dionici s 50% RAP-a korištenjem WMA tehnologije je bilo značajno bolje.
Mjerenje defleksija je
potvrdilo da su asfalti na dionicama s 50% RAP-a (i WMA i HMA) krući nego asfalti
na kontrolnoj dionici. Kao rezultat te povećane krutosti, izmjerene razine naprezanja
su bile niže na dionicama s visokim postotkom RAP-a nego na kontrolnoj dionici,
naročito na dionicama proizvedenim po nisko-temperaturnoj tehnologiji.
Laboratorijsko ispitivanje zamora je također ukazalo da su granice trajnosti za
RAP-WMA dionicu značajno više u odnosu na kontrolnu dionicu.
Kao što je pokazao NCAT test, WMA i RAP zajedno stvaraju sinergijsku asfaltnu mješavinu koja daje poboljšanja u ponašanju kolnika i radu asfaltnog postrojenja, kao i značajne uštede u troškovima i koristima po okoliš. WMA/RAP asfaltne mješavine su jednostavno dobitna kombinacija.