Nisko-temperaturni asfalt (WMA) uključuje široki raspon tehnologija koje poboljšavaju proizvodnju i ugradnju asfalta. Nisko-temperaturni asfalti mogu se proizvoditi i ugrađivati pri značajno nižim temperaturama nego kod vrućih asfalta. Sredinom 1990-ih nisko-temperaturne tehnologije proizvodnje asfalta su razvijene u Europi, kao reakcija na predloženi Kyoto protokol. Danas je preko četrdeset državnih cestovnih uprava u Sjedinjenim američkim državama razvilo i usvojilo specifikacije za nisko-temperaturne asfalte.
Da li niže proizvodne temperature utječu na trajnost ceste?
Nisko-temperaturne mješavine se ugrađuju pri konvencionalno prihvaćenim kriterijima gustoće za vruće asfaltne mješavine. Postizanje ciljanih gustoća je ključno za osiguranje otpornosti na pojavu kolotraga. Dodatno, niže proizvodne temperature nisko-temperaturnih asfalta rezultiraju manjim starenjem bitumena, što može smanjiti osjetljivost na pojavu temperaturnih pukotina i pukotina uslijed umora.
Da li su nisko-temperaturni asfalti troškovno učinkoviti?
Zbog toga što su temperature plamenika pri proizvodnji nisko-temperaturnog asfalta niže, potrebno je manje energije. Smanjenje potrošnje goriva je tipično u rasponu od 20-35 posto. Za neke tehnologije smanjenje goriva može biti i do 50 posto. Zbog toga što se hladnija mješavina može prevoziti na veće udaljenosti, proizvodnja je učinkovitija. Smanjenje temperature proizvodnje kod nisko-temperaturnih asfalta uštedi oko 2,5 do 4,5 litara goriva po toni asfaltne mješavine. Za ukupnu proizvodnju asfalta u Hrvatskoj u 2013. godini od 2,76 tona ušteda goriva bi bila oko 10 milijuna litara goriva.
Koje prednosti nudi nisko-temperaturni asfalt?
Emisija stakleničkih plinova: Proizvodnjom 42 milijuna tona nisko-temperaturnog asfalta u Sjedinjenim američkim državama u 2010. godini smanjena je emisija CO2 za oko 930.00 tona – što je ekvivalent emitiranja CO2 od oko 175.000 vozila.
Produžena sezona ugradnje asfalta: Nisko-temperaturni asfalti se mogu koristiti pri nižim ambijentalnim temperaturama, omogućujući na taj način raniji početak i kasniji dovršetak sezone asfalterskih radova.
Poboljšano ponašanje: nisko-temperaturni asfalti omogućavaju bolje zbijanje asfaltnih mješavina. Bolje zbijanje direktno rezultira boljim ponašanjem asfalta i produžava njegov životni vijek.
Sigurnost: Nisko-temperaturni asfalti značajno poboljšavaju radne uvjete radnika koji rade s asfaltom na gradilištu ali i na asfaltnom postrojenju. To je naročito važno pri ugradnji asfalta u tunelima zbog slabije ventilacije. Hladniji i zdraviji uvjeti rada poboljšavaju zadovoljstvo radnika i kvalitetu njihovog rada.
Da li je nisko-temperaturni asfalt stvarno „zelena“ tehnologija?
Da. Nisko-temperaturni asfalti smanjuju vidljivu emisiju i smanjuju emisiju stakleničkih plinova u odnosu na vruće asfaltne mješavine. Dodatno, potrebno je manje energije za proizvodnju asfalta, pa se čuvaju zalihe fosilnog goriva. Korištenje većih postotaka recikliranog asfalta (RAP-a) u nisko-temperaturnim asfaltima može dodatno povećati „zeleni“ utjecaj ove tehnologije.
Koliko dobro se kod nisko-temperaturnih asfalta može koristiti reciklirani asfalt (RAP)?
U nisko-temperaturnim asfaltima se može koristiti više recikliranog asfalta.
Koje vrste asfalta se mogu proizvoditi po nisko-temperaturnoj tehnologiji?
Nisko-temperaturna tehnologija se može koristiti za proizvodnju svih vrsta asfalta: asfaltbetona, SMA i poroznih asfalta. Dodatno, nisko-temperaturni se uspješno koriste u širokom rasponu debljina. Dovoljno su trajni da se mogu koristiti i za najzahtjevnija prometna opterećenja.
Potreba za modifikacijom asfaltnog postrojenja zavisi o vrsti korištenog aditiva. Većina ih iziskuje relativno jednostavne modifikacije asfaltnog postrojenja i postupka projektiranja mješavine za dodavanje aditiva zbog smanjivanja proizvodne temperature. Ostale tehnologije, poglavito one koje uključuju tehniku upjenjivanja bitumena korištenjem vode, iziskuju nešto veće modifikacije.